18 • 5

Inspirerad av Jo Boalers bok ”matematik med dynamiskt mindset” ville vi se och uppleva vad som händer med våra elever i ett klassrum när de arbetar med att beskriva hur de beräknar 18 • 5. Att arbeta med taluppfattning innebär så mycket mer än att endast räkna ett kapitel i läroboken som heter just ”taluppfattning” Att också låta eleverna diskutera, lyssna och komma med frågor i klassrummet är en grundpelare för att skapa sig en bättre känsla för tal.

Vi bad våra elever att tysta fundera i några minuter på detta tal, själva lösningen var inte målet utan mer på vilket sätt du räknar ut svaret på. Sedan fick de parvis berätta för varandra hur de räknat ut talet, redan här hör vi att det kommer att bli många olika förslag senare.

Mycket riktigt när vi plockar upp de olika strategierna i helklass och också visar visuellt hur de tänkt kommer också de första kommentarerna.

-Jaha, vad smart!

-Kan man tänka så?

 

De fick sedan välja en av dessa strategier eller välja en ny då vi gav dem andra tal. Flera av dem vågade sig på en fler än en strategi och fick samma svar.

Att additionsstrategin fanns förvånade inte men det visar också på att man inte riktigt har kopplat ihop multiplikation och addition eller att de inte vågar förlita sig på multiplikationen utan känner sig tryggare med addition.

Prova gärna själva och lämna kommentarer på era reflektioner.

En vidareutveckling på detta är tex 12 • 8 och plocka upp olika strategier, en bra början på delbarhet, dvs vad kan man gör med talen.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *