Att hitta bra uppgifter och problem.

När vi letar efter uppgifter eller problem som ska passa in i det lärandeobjekt vi arbetar med använder vi oss av många olika läroböcker, lärarhandledningar med mera. Med passar in menar vi att uppgifterna/problemen ska ha det matematiska innehåll vi just då arbetar med.

Vi återkommer dock alltid till Singapore matematik som än så länge bara finns för de äldre på engelska, Rika matematiska problem, matematiklyftets portal med artiklar, filmer och problembank samt läromedlet Vektor och Formula. Vi känner att med dessa olika inspirationskällor brukar vi alltid hitta problem och uppgifter som tar upp de kritiska aspekter som vi vill att eleverna ska möta.

Det som är en uppgift för en elev kan vara ett problem för en annan elev. Det är därför viktigt att till våra färdighetsträningspass hitta individuella uppgifter för alla elever då det är meningen att de på dessa pass ska blir utmanade men utan att det ska vara så svårt att det blir ett problem.  Att utmanas lagom är viktigt då vi på ett färdighetsträningspass tränar något vi gått igenom och det ska i sin tur befästas med variation. Här känner vi att Formula har mycket bra uppgifter för de elever som behöver mer utmaning. Vektor har uppgifter som oftast passar till de som behöver träna mer grundläggande. På mattelyftets portal kan du nästan alltid hitta ett brett utbud av uppgifter i artiklar eller filmer som prövats med elever.

När det kommer till problemlösningspasset behöver problemet vara rikt så att de kan lösas på olika nivåer så att alla elever kan bli utmanade och här är mattelyftets problembank mycket bra att använda sig av liksom Rika matematiska problem. Båda har ett färdigt proaktivt tänkande med lösningar, vad som kan vara kritisk med mera för eleverna, vilket underlättar för dig som lärare. Singapore matte har problem som alla kan lösas med olika metoder och som bygger på att eleverna får lösa liknande problem för att på så sätt lära sig se mönster och användbara problemlösningsstrategier.Bröllopsfesten som vi använde på en problemlösningslektion har vi tex tagit i från deras material och översatt till svenska.

Vi har en struktur där vi arbetar med resonemang/genomgång- färdighetsträning- problemlösning och oftast kommer passen i den ordningen men inte alltid. En tanke som vi har är att i stället arbeta i ordningen problemlösning- resonemang/genomgång och sist färdighetsträning (fokus på metod och begrepp förmågan). Att använda problemlösning som utgångspunkt för eleven innebär att de själva naturligt hamnar i svårigheter som innebär att de ser ett behov att lära sig en ny metod eller ett nytt begrepp.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *