Att skapa egna uppgifter

Hur gör man rika problem med innehåll som vidareutvecklar elevernas tänkande, där alla förmågorna omfattas? Vi har låtit eleverna i åk 7 lösa ett ganska enkelt problem och utifrån detta skapa egna nya problem. Här får eleverna tänka till och de vill verkligen göra svåra problem. Tipsen till dem var att tänka i bråkform för att få det svårt. En annan svårighet eleverna hamnade i var att knyta ihop problemet så att det går att lösa med en ekvation, de gav ofta lite för mycket information. Efter en tid gick det lättare och det blev bättre och bättre problem. För att eleverna skulle utvecklas ytterligare renskrev vi problemen och lade till ett fält med feedback där elever som löser deras problem kan tycka till. Det blev mycket uppskattat. Här nedan visas två av elevernas problem med tillhörande feedback. Det eleverna verkligen har blivit duktiga på är att teckna korrekta ekvationer utifrån en text.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.