Att tydliggöra de ämnesspecifika förmågorna!

När vi pratar om att tydliggöra målen för eleverna måste vi först och främst tydliggöra de långsiktiga målen. Vi måste prata om de fem matematiska förmågorna och hur dessa hänger ihop, då det är dessa som vi ska arbeta med på varje lektion oavsett vilket område vi arbetar med.

När vi frågar de elever vi möter samt våra egna barn har de oftast ingen aning. De svarar exempelvis att de behöver kunna multiplikationstabellerna eller att de behöver lära sig mer om bråk. De har oftast inte hört talas om begrepp, metod, problem, kommunikation och resonemangsförmågan och de vet inte heller vad dessa förmågor innebär. Här måste ske en förändring, då lärare och elever behöver detta gemensamma språk.

Vi måste lyfta de ämnesspecifika förmågorna med våra elever. De ska veta vad varje förmåga innebär och varför dessa hänger ihop. Det är mycket svårt för eleverna att se syftet med det vi gör om vi inte förklarar och synliggör detta för eleverna.

När eleverna får klart för sig vad det är som vi faktiskt bedömer, då det är förmågorna som är kopplade till kunskapskraven, så ökar vi deras medvetenhet som förhoppningsvis gör att de i det långa loppet börjar ställa krav på oss lärare. De har rätt att ställa krav då det faktiskt är de som blir bedömda.

Vilken förmåga tränar vi nu? Vilken förmåga har du utvecklat mest idag? Detta är frågor vi måste ställa till eleverna på varje lektion.

Som lärare, hjälp dina elever att bli mer medvetna och som elev, ställ krav på din lärare att tydliggöra de ämnesspecifika förmågorna.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *