Division med rest

Något gemensamt för många elever vi stött på under åren, ja t.o.m hela klasser så är det här med division med rest. Detta gäller oftast elever som har kort division som metod och det är de flesta idag. Det är nämligen så att antingen har man undvikit tal som ger rest eller så skriver man helt enkelt resten som decimal! Vi är helt övertygade om att vara väldigt noga med att visa vad som händer vid olika algoritmiska uppställningar. Ska vi dividera 28 med 5, så blir inte svaret 5 med 3 i rest utan det blir 5 med 3/5 i rest. Vi vill understryka att det är 3/5 i rest och kan man då 3/5 utantill så kan man skriva 5,6 direkt.

I ”Förstå och använda tal” nämns att man kan skriva 5 med 3 i rest eller som ett bråk 5 3/5 eller 5,6. Det går bra vilket som. Problemet som vi ser det är att man måste vara på det klara med i vilken ordning man undervisar om detta och när, så inte eleverna kommer med en missuppfattning och felaktig metod när de kommer till de högre årskurserna. Om det finns ett ämneskollegium på skolan/skolorna, kan dessa kritiska aspekter synliggöras och undvikas.

Det är naturligtvis så att eleverna måste förstå innehållsdivision och delningsdivision, de måste kunna klara algoritmen 25/5. De måste se att ibland finns det en rest ex. 28/5 = 5 hela och 3 i rest. Vad är resten egentligen, jo det är 3/5 i rest och det är då 0,6.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *