En klassisk lektion men effektfull

Idag plockades en gammal klassiker fram i en årskurs 6. Det var skala som skulle behandlas och de begrepp och innehåll som vi ville att de skulle få med sig var:

  • kongruens
  • likformighet
  • mäta
  • problemlösning
  • tabell
  • uppskatta
  • enhetsomvandling
  • använda en skala

Det vi strävar efter är att eleverna får till ett samtal mellan varandra istället för att hela tiden vända sig till läraren för att få bekräftelse på rätt svar. Placeringen i klassrummet blev denna dag en cirkel så alla kunde se och höra varandra. Efter en kort genomgång på kongruenta och likformiga figurer lägger vi några leksaksbilar på bordet i mitten. Frågan är Hur långa är bilarna i verklighetenFrågorna diskuteras en stund, vi gissar först och bra förslag lyfts på hur vi skulle kunna räkna ut längden i verkligheten. Slutligen upptäcks att det finns en skala på baksidan av bilarna som de kan använda sig av. Grupperna fyller sedan i en tabell där en uppskattning av längd och uträkning av desamma med hjälp av skalan fylls i.

Samma fråga ställs om barbiedockorna? Hur lång är barbiedockan i verkligheten? Eleverna letar skalbeteckning, hittar ingen och diskuterar hur man nu kan göra för att hitta lämplig skala. Vi enas om att jämföra dockans längd med en normallång kvinna. Slutligen kommer de fram till skala 1:6 och återigen mäts det och förs tabell på en vuxen kvinnas fotlängd, armlängd och midjemått om hon vore en barbiedocka. Resultaten förvånar och diskussion förs om både etiken kring barbiedockans existens men också kring kongruens och likformighet. Vi enas om att den vuxna kvinnan och barbiedockan inte är likformiga men våra leksaksbilar är det.

Den här lektionen är alltid lika intressant att genomföra, den är uppskattad av elever och alla fem matematiska förmågor övas. Verkligen att rekommendera för den som har lust.

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *