Ett liknande problem.

I det förra inlägget skrev vi om hur vi hade arbetat med problemet bröllopsfesten tillsammans med eleverna. I detta inlägg beskriver vi fortsättningen.

Vi repeterade kort de två olika lösningarna på tavlan. Se bild nedan:

När vi tittade på dessa lösningarna hade vi lagt in något fel och eleverna fick hitta dessa fel för att få en diskussion kring kommunikationsförmågan. Tex kan man inte skriva likhetstecknet vid 70% vuxna= fortfarande 504 st.

Vi skrev sedan upp det så här:

Eleverna delades in i samma par som de hade arbetat med när de löste bröllopsfesten.

De fick nu i uppdrag att göra ett liknande problem, vilket innebär samma matematikinnehåll och att det skulle kunna lösas på samma sätt. De som tyckte det var riktigt svårt fick välja att ha samma kontext och bara ändra talen. Det var ändå många som även valde att ändra kontexten.

Tipset till eleverna var att börja bakifrån. Att de skulle bestämma svaret och metodiskt följa lösningen bakifrån. Många valde då använda sig av lösning två för att göra detta, då de snart upptäckte att detta var enklare. Att göra ett liknande problem var mycket klurigt, då de fastnade i decimalformen och det kan ju inte vara halva glassar eller personer i dessa fall, så det tog ett tag innan de fick det att stämma. De märkte att när de ändrade svaret och procentformen så fick de till slut ett problem som skulle fungera. Det var mycket räknande och användandet av metoderna användes flitigt.

När de var klara hade de mött samma kritiska aspekter som innan men nu var det inte längre kritiskt utan snarare självklart. För några få elever var det dock fortfarande kritiskt. De fick nu i uppdrag att skriva ner sitt färdiga problem och på baksidan skriva de två olika lösningarna på problemet.

Ett liknande problem såg ut så här:

Eleverna fick sedan två och två lösa varandras problem och samtidigt ge respons efter en checklista. Efter detta fick man tillbaka sitt ursprungliga problem och då även ta del av den konstruktiva kritiken. Eleverna ändrade det som behövdes ändras. Nu kan dessa liknande problem användas att lösas i någon annan klass eller för dem som fortfarande tycker det är svårt.

Checklistan såg ut så här: Checklista att använda vid liknande problem

Vi kan tycka att de är en stor vinning att göra så här ibland trots att det tar en hel del tid som man har ont om, då vi upplevde att det som var svårt inte längre var svårt för eleverna för att de hade gjort denna kunskap till sin egen.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *