Fortsatt arbete med ekvationer

Vi har arbetat med materialet ”rädda ekvationerna”. Det valdes för att angripa algebran från ett mer konkret material till det mer abstrakta, tillbaka till det konkreta mot det abstrakta åter igen. Det vi märker är att det konkreta materialet med askar och stickor verkligen hjälper elever att bättre förstå vad som händer i ekvationslösningen. I det här läget kan  samtliga våra elever lösa ekvationer med variabler i både höger- och vänsterled vid given ekvation. Idag gav vi följande uppgift för att få en förståelse för användningsområdet för ekvationslösningsmetoden.

 

 

 

 

 

 

lärandemålen för dagens lektion var att eleverna skulle se kraften av ekvationer och kunna utgå från olika personer som variabel. Uppgiften i sig var inte att kalla att problem men har möjligheten att nå lärandemålen. Eleverna fick lösa uppgiften hur de önskade. Några elever skapade rätt uttryck men lyckades inte få till en ekvation. Den dominerande metoden var att gissa/prova. Baksidan av sidan innehöll däremot ett antagande, ekvation, lösning och en kontroll av densamma. Här fick eleverna utgå från en person och skapa uttryck för de andra. Sedan skulle de utgå från var och en av personerna i uppgiften så det allt som allt blev tre ekvationer och lösningar. Vi avslutade lektionen med att fråga vilken av personerna de tyckte var enklast att utgå från och varför. I följande inlägg kommer fortsättningen hur vi byggde vidare på uppgiften för att nå lärandemålen.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *