fortsättning på ekvationer del 2

För att tydligare nå våra lärandemål som var: Se kraften i ekvationer och inse att man kan skriva samma värde på olika sätt, bad vi nu våra elever att lösa en uppgift och sedan skapa en egen uppgift utifrån den första men göra den svårare.

Nu ser vi interaktiviteten startat på riktigt, många vill hjälpa till att tydliggöra metoden för att få andra att förstå, underbart.

Det som verkligen ökade vår puls var elevernas kreativa nya problem. Eleverna arbetade i par och många var angelägna att visa just sina problem. En elev påstod självklart att en åttondel är hälften av en fjärdedel när de skapade sin egna uppgift, det var härligt. Vi samlade allas problem och tittade igenom dessa. Vi lade också till möjlighet för kamraterna att ge feedback på problemen.

Vilka speciella svårigheter tycker ni finns i uppgiften?

Vad tycker ni är bra med uppgiften?

Vilka tips vill ni ge för att göra uppgiften bättre?

När eleverna lektionen efteråt fick möjlighet att lösa sina kompisars problem, var det bra aktivitet och många ville fortsätta på rasten. Uppgiftsmakarna var också nyfikna på om deras kompisar skulle ramla i deras fällor. Här kommer tre av problemen med kommentarer. Vi kan också se att i en av problemen går lösningen inte jämnt ut och kamraterna räknar ut och tipsar om vilken lösning de kunde ha valt istället. Några problem var också bråktal i, vilka eleverna hade svårigheter att lösa men kunde ändå teckna en ekvation till dem. Här försökte vi påvisa den framtida lektionen om behoven av att arbeta med ekvationer med bråktal.

Under dessa lektioner fick alltså våra elever möjlighet att se variablernas förhållanden genom att börja en ekvation bakifrån vid skapande av egna problem. Större förståelse för variabler och vilket förhållande de har till varandra. Möjlighet att tänka och visa hur problemet skulle kunna bli ännu bättre eller svårare och se vilka svårigheter de själva tyckte sig ha med problemet.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *