Resonemangspasset

Våra lektionsupplägg är uppdelade på tre lektioner i veckan. Ett pass som är ett elevaktivt resonemangspass, ett problemlösningspass och ett målpass (individanpassat träningspass). Detta inlägg, andra av tre, handlar om våra genomgångspass.

När vi pratar om genomgångar så är det inte det traditionella man kanske tänker på där läraren pratar och eleverna förväntas göra likadant. För oss är det här en viktig lektion där alla elever är aktiva och resonemangsförmågan står i fokus. Det är för oss väldigt viktigt att dels synliggöra det eleverna redan kan, d.v.s, vilken förförståelse de har av området vi ska arbeta med. Ibland gör vi då ett förtest eller ett diagnostiskt test, där vi ringar in det många har svårt för men också det de redan visar förståelse för. En entryticket, eller ingångspass är många gånger ett bra hjälpmedel för att testa av det dagens genomgång ska handla om. Det kan vara t.e.x vinkelsumman av en triangel. Ofta använder vi små postitlappar, en till varje elev, där de skriver namnet och svaret på uppgiften. Det går rätt snabbt att scanna in svaren när vi plockar in dem. Därefter börjar den elevaktiva genomgången. I slutet av lektionen görs en s.k exitticket, där en liknande uppgift ges och eleverna gör på samma sätt, skriver namnet och svaret på uppgiften. På detta sätt får vi svar på dels hur lektionsinnehållet förmedlats på ett sätt att eleverna har nya kunskaper men också att kunna se vilka enskilda elever det är som ännu inte har förstått. Det är väldigt viktigt att genomgången inte blir en monolog från vår sida, utan efterstäva att eleverna pratar mer än vi. De verktyg vi använder ofta är små whiteboards som eleverna har eller en whiteboard på deras ipad, där de kan skriva svar på en uppgift och håller upp så vi kan se, det är då lätt att se vilka som hänger med men också vad vi behöver prata om en gång till. Ett annat hjälpsamt verktyg är s.k stoppljuslappar eller det finns många som använder muggar med tre färger. När eleverna upplever att de hänger med ligger de lapparna med gröna sidan upp och börjar det bli svårt, visas den gula lappen och när det verkligen känns svårt visas den röda lappen. Man ska ha i åtanke att ger man elever verktyg så kommer de också använda dem, men väldigt viktigt från lärarens sida att denne är uppmärksam och också försöker arbeta in ett klimat där eleverna verkligen använder korten. Här uppmuntras eleverna till ställa frågor, gärna så att någon annan elev kan svara, så det ges möjlighet till klassrumsdiskussioner snarare än elevsvar till läraren. Ett annat hjälpsamt verktyg är flervalsfrågor, där de olika svaren diskuteras. Många gånger är det felsvaren som är intressanta som också gör att det skapas en djupare förståelse för området. Den röda tråden i genomgångspasset är att alltid hålla alla elever aktiva med olika moment där det krävs en tankeverksamhet, gärna bryta av med små diskussioner två och två.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *