Våra sjuor har skrivit ett litet individuellt test. Vi använder testet i undervisningen som bygger på elevernas gemensamma felsvar. Nu får de sitta parvis och hitta felen, rätta och slutligen kommentera .
Elevernas uppgift:
- Rätta
- Fundera på hur eleven tänkt när hen räknat uppgifterna
- Lyft fram tre saker som hen är bra på.
- Ge förslag på vad hen behöver öva mer på.
- Gör ett nytt test med sex uppgifter som hen kan lösa för att visa sina nyvunna kunskaper.
1.a) 3 ⋅ 0,5 b) 30 · 0,1 c) 12 / 0,5
2.a) Ordna talen efter storlek, börja med det största
0,23 0,032 0,123 0,32
3. 0,8 · 0,5
4. Ställ upp och räkna ut
a) 2,34 + 35,62 b) 12,8 · 6
5. Är det någon skillnad på värdet av 0,6 och 0,60?
6. Använd överslagsräkning
695 · 49
7. Avrunda 625,567 till
a) Tiotal
b) Hundradelar
c) Tiondelar
8. Hur många tal finns det mellan 0,6 och 0,7 ?
a) inga tal
b) ett tal
c) oändligt många tal
d) mellan två och åtta tal
9. Vilken siffra är hundradelssiffra i talet 654, 987?
a) 5 b) 6 c) 4
d) 7 e) 8 f) 9
10. Dela upp 225 i primtalsfaktorer