Målpasset

Våra lektionsupplägg är uppdelade på tre lektioner i veckan. Ett pass som är ett elevaktivt resonemangsspass, ett problemlösningspass och ett målpass (individanpassat träningspass). Detta inlägg, tredje av tre, handlar om våra målpass.

Vi kartlägger vad eleverna kan inom området vi arbetar med och skapar lärandeobjekt därefter. Vi tittar då på kritiska aspekter och utformar lektioner med dessa som grund. Målpasset är en lektion där eleven får färdighetsträna utefter sin egen individuella plan som gjorts tillsammans med den ordinarie läraren. Ibland passar NOMP som ett utmärkt redskap till färdighetsträning, här arbetar de två och två med en Ipad per par. Det innebär att eleverna i paret måste samarbeta och samspråka kring rätt svar. Svårighetsgraden kan varieras på NOMP då det går att gå till svårare nivåer och det är dessutom självrättande.

Vi kan också utgå från felsvar där eleverna får rätta ett prov eller test där svaren ibland är fel, ibland rätt och det gäller för dem att resonera kring vilka fel som gjorts. Det är ofta fel som vi ser är typiska för uppgiften, eller gamla missuppfattningar som kräver resonemang kring.

Enskild räkning är också ett måste ibland, det är viktigt att eleverna ges tid till funderande, men det får inte leda till att det är många händer uppe i luften som vill ha hjälp samtidigt. Det är stört omöjlig situation och stressande för läraren att ens försöka hinna med alla. Det leder också ofta till lotsning snarare än att ge stöttande frågor. Här känner vi det är viktigt att ge eleverna förutsättningar att lyckas. Helst bör man ha inarbetat ett arbetsklimat där misstag och egna försök premieras, annars riskerar vi att elever räcker upp handen utan att ens ha försökt själv, ansträngning brukar löna sig. Här är det också viktigt att ha aktiverat kamraterna som lärresurser till varandra, det finns fler i klassrummet som kan ställa de stöttande frågorna om de bara får chansen.


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *