Vi är medvetet okunniga. Vad är du?

En pedagogisk resa ska tydligen inte vara lätt och att få kalla sig en skicklig pedagog kräver många års erfarenhet. Räcker det då med att ha arbetat många år i yrket för att vara en duktig lärare? Vi har under åren träffat många lärare som vi beundrat för hur väl de når fram till eleverna. Lärarna vi mött har oftast haft olika kompetenser som har gjort att de har glänst lite extra. Någon har varit bra på att skapa relationer med eleverna, andra har varit oerhört bra på sitt ämne och vissa har varit oerhört skickliga på att lära ut.
I matematiklyftet är de tre kompetenser som lyfts fram hos den proffesionella läraren. Du ska ha goda ämneskunskaper, en god bedömarkompetens samt ska du ha goda kunskaper när det gäller ämnesdidaktiken. Tre viktiga ingredienser inbakad i samma person. Att bli bra på alla dessa saker kräver att du ständigt reflekterar över din undervisning, vågar förändra den samt att du håller dig ajuor med aktuell forskning. Klassrumsforskning har blivit ett allt viktiga begrepp och ingen lärare är tillräckligt bra utan kan alltid bli bättre.

 

Mason skriver om tre faser som du kan befinna dig i under din pedagogiska resa, omedvetet okunnig, medvetet okunnig och medvetet kunnig. Att vara omedvetet okunnig innebär att man saknar kunnande på vissa områden men att man själv inte är medveten om det och då kommer man inte eller ens vilja att utveckla sin kompetens. Att vara i fasen medvetet okunnig är läskigt som många uttrycker det för då vet du att det är så mycket du inte kan och du inser också hur mycket misstag du gjort under dina år som lärare. Denna fasen får dig att vilja förändra din undervisning, kanske vill du förändra hela ditt förhållningssätt i klassrummet, kanske börjar du se hur mycket mer du utvecklas i det kollegiala arbetet.

Att vi alltid kan bli skickliga lärare innebär att vi måste gå i genom alla tre faser som en progression i vår pedagogiska utveckling. Det räcker dock inte att ta sig till den sista fasen och känna att nu är jag färdig, nu kan jag allt. Du måste också röra dig mellan dessa faser för att du inte ska stagnera. När du är i den sista fasen, medvetet kunnig måste du gå tillbaka till den andra fasen medvetet okunnig men med en medvetenhet som du inte hade förut. Förhoppningsvis har denna medvetenhet fått dig att hitta nya områden som du behöver utveckla och plötsligt är du åter igen medvetet kunnig inom ett område som på nytt får dig att vilja utvecklas inom ett annat område.

Det räcker nog tyvärr inte med många år i yrket då du måste ta dig till fasen medvetet okunnig för att kunna växa. Men åren som lärare hjälper dig naturligtvis att hitta många nya områden som du kan växa inom. Självklart är erfarenhet som kommer med många år i yrket en viktig del i mötet med eleverna. Du hamnar i situationer som du har hamnat i förut och du har en hel verktygslåda full med verktyg som du inte hade från början i din yrkeskarriär. Vi bockar och bugar år de lärare som arbetat i trettio år eller mer som fortfarande säger att de har mycket att lära sig och som fortfarande ser en vinning i att utveckla sin proffesionalitet. Dessa lärare finns det gott om och de är så viktiga för skolan, elever och oss andra lärare.
Ja att göra en pedagogosk resa är svårt och vi befinner oss ständigt i fasen att vara medvetet okunniga men för varje gång vi landar i en ny medvetenhet känner vi oss lyckliga över att få göra denna resa.

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *