Vi flyttar inte decimaltecknet.

Vi har under våra år som lärare upptäckt att elever har svårt med positionssystemet i alla åldrar. När förståelsen saknas för positioner, talsorter och prefix är det mycket svårt att förstå enhetsomvandlingar.

Hur ska vi då undervisa när vi vill att de ska kunna enhetsomvandla inom storheterna längd, volym och vikt?

Vi börjar med att tillsammans med eleverna skapa följande tabell. Vi lägger mycket fokus på att entalssiffran alltid ska vara före decimaltecknet och sätter även dit decimaltecknet i tabellen.

Denna tabell får finnas kvar på tavlan som en lathund, då vi på sikt önskar att detta ska bli en inre mental bild hos eleverna.

I stället får de nu följande stencil som finns att hämta på ncm:s sida. Vi har endast skrivit dit storheterna, prefixen och deras betydelse. 

Varje elev får en egen stencil,penna, suddgummi. De använder också sin whiteboard.

Vi gör tillsammans enligt följande ordning:

  1. Skriver upp uppgiften på tavlan
  2.  De skriver i sin tabell
  3. De skriver sitt svar på whitboarden
  4. Vi skriver upp de olika svaren och de får parvis diskutera sig fram vilket eller vilka svar som är rätt med en motivering.
  5. Vi lyfter deras motiveringar tills alla är med sedan tar vi nästa uppgift.

Då de endast har varsin stencil får de sudda mellan uppgifterna så vi värnar om miljön.

Från början ska alla uppgifter svaras i grundenheterna. På så sätt håller vi talet vi använder konstant samt enheten de ska omvandla till men varierar enheterna de ska omvandla från.

Skriv: 7 mm i m, 7 cm i m, 7 dm i m, 7 ml i l, 7 cl i l 7 dl i l, 7 mg i g, 7 kg i g, 7 hg i g.

Detta upplevs snabbt enkelt hos eleverna då de kan använda prefixens namn för att sätta talet på rätt plats.

Vi ändrar nu enhet till något annat än grundenheten och visar då eleverna att den nya enheten är det som entalssiffran visar, tex 1,3 cm visar nu att vi har 1 cm och 3 mm. Vi flyttar alltså prefixen, två steg åt vänster så att prefixet centi hamnar framför decimaltecknet.

Vi arbetar nu på samma sätt som ovanstående ordning.

De uppgifter vi använder är följande: 7 cm i dm, 17 cm i dm, 7 mm i dm,7 cl i dl, 7 ml i dl, 7 g i kg, 7 mg i kg.

Kritiska aspekter som vi upptäcker är att eleverna inte har med sig att det är decimaltecknet som styr var entalssiffran ska vara. Eleven tror att det är decimaltecknet vi flyttar.

Eleverna har inte med sig hur många gram det går på ett kilo eller hur många ml det går på en liter.

Eleverna har inte kunskap om vilka grundenheterna är.

Vi ser också att vi behöver koppla ihop detta med vad man egentligen gör när man gör talet tusen/hundra/tio gånger större eller mindre.

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *